A hazánkban elsődlegesen softPOS-ként ismert fizetési megoldás a POS-terminálok kiváltását teszi lehetővé elsősorban a kisebb forgalmú kereskedők vagy állandó fizikai értékesítési hellyel nem rendelkező szolgáltatók számára. Használatával a vállalkozó saját okostelefonja funkcionál bankkártyaelfogadó terminálként, ezáltal jelentősen bővült azon vállalkozások köre, melyek élhetnek az egyre népszerűbb, érintéses fizetési megoldás biztosításával.
Near Field Communication
Az NFC, az egyik legkényelmesebb fizetési mód alapköve, a szabvány története közel két évtizedre vezethető vissza, tehát korántsem újkeletű a megoldás – azonban a pénzügyi digitalizáció korában egyre nagyobb jelentőséggel bír a mindennapokban. Az NFC lényegében különböző passzív és aktív eszközök (esetünkben jellemzően kártyák és okostelefonok) számára teszi lehetővé a gyors, azonnali, egyszerű kommunikációt maximum néhány centiméteres távolságból. A szabvány nem csupán arra alkalmas, hogy „bankkártyává alakítsa” okoseszközünket, de képes a fordítottjára is: segítségével az okostelefon is fogadhat bankkártyás fizetéseket. És itt jön a képbe a softPOS…
TTP / MPOS / CPOC / SoftPOS
Nevezzük bárhogy – Tap to Phone / Mobile Point of Sale / Contactless Payment on COTS / softPOS – a lényeg ugyanaz: a szolgáltatással kártyaelfogadó terminállá alakíthatóak az okostelefonok. Ez azt jelenti, hogy a kereskedők külön eszköz beszerzése nélkül, a saját okostelefonjukon fogadhatnak érintéses fizetést. Ahogyan az elmúlt időszakban a pénzintézetek igyekeznek lépést tartani ügyfeleik igényeivel és a pénzügyi digitalizációs folyamatokkal, úgy a nagy kártyatársaságok is egyre hangsúlyosabban ösztönzik partnereiket a softPOS-nyújtotta lehetőségek kiaknázására.
Csehország és Szlovákia: a „bétatesztelők”
2021 februárjában indította el a Visa Csehországban és Szlovákiában mobilterminál szolgáltatását, melyhez azóta a két országban több mint 11 000 vállalkozás csatlakozott. A többnyire taxisofőrök, futárok, mobilbüfék, vendéglátók és piaci eladók, orvosok és állatorvosok által használt szolgáltatás olyannyira jól teljesített a tesztterületeken, hogy a Visa azóta Magyarországon, Romániában, Ausztriában, Németországban és Spanyolországban is bevezette azt.
Ahogyan Marcel Gajdoš, a Visa Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős vezetője nemrégiben elmondta, a mobilterminál bemutatása óta figyelemre méltó érdeklődés övezi a megoldást mind a kereskedők és a szolgáltatók, mind pedig a pénzintézetek részéről, mely utóbbiak immár alapkínálatuk részévé teszik a szolgáltatást. A több mint egy évnyi használat tapasztalatai alapján a Visa bizakodó a jövőt illetően, hiszen bebizonyosodott, hogy a vásárlók is kedvelik e fizetési megoldást, nem tartják kevésbé biztonságosnak más érintéses fizetési módhoz viszonyítva. Vélhetőleg azért, mert egyre inkább hozzászoknak az okoseszközöket érintő újításokhoz – és egyre magabiztosabban használják is azokat.
Források:
https://fintechzone.hu/erinteses-fizetesi-lehetoseggel-bovult-a-simplebusiness/
https://www.hwsw.hu/hirek/48093/nfc-technologia-chip-tag-cimke-link-fizetes-ticketing-mobiltarca.html
https://www.mastercard.hu/hu-hu/mastercard-uzleti-megoldasok/kis-es-kozepvallalkozasok/mastercard-elfogadas/legy-kartyaelfogado.html
https://partner.visa.com/site/programs/visa-ready/tap-to-phone.html