simplebusiness

Mi az a Digitális Fizetési Index és a Digiméter?

Több olyan mutató is van már manapság, ami a felhasználók digitális tudását méri valamilyen formában. A Digitális Fizetési Index nem más, mint egy mutató, egy iránytű, ami azt jelzi, hogy a magyarok miképpen állnak a pénzügyek terén a digitalizációval, mennyire elérhető, ismerik-e, illetve hajlandók-e élni a digitális fizetés kínálta lehetőségekkel. Ez egyrészt nagy segítséget nyújt a pénzügyi szektor szereplőinek, hiszen a fejlesztések bevezetésének üteme nagyban függ attól, hogy az emberek készek-e befogadni őket. Másrészt fontos visszajelzés a társadalom tagjainak azzal kapcsolatban, hogy miben és mennyit kell még fejlődni. A Digiméter pedig egy a kkv szektor digitális fejlettségét mérő mutató, amely nemcsak a pénzügyi területen végbement digitális fejlődést méri, hanem egyéb területeket is figyelembe vesz.

A digitalizáció elsöprő ereje a pénzügyek terén is kétségbevonhatatlan, a fejlődés kapcsán mégis az a legnagyobb kérdés, hogy az ember készen áll-e a változásokra. A készpénzes fizetéseket egyre inkább felváltják a digitális megoldások, azonban a számos lehetőség útvesztőjében sokan még mindig nem ismerik ki magukat. Hogy pontosabb képet kapjunk a magyarok digitális pénzügyi jártasságáról, a Mastercard kidolgozta a DFI (Digitális Fizetési Index) módszerét. Ez az index 1-től 100-ig terjedő skálán írja le a fizetési ökoszisztéma fejlettségét. A DFI összetett módon, 45 mutató segítségével értelmezi a piaci és társadalmi környezetet. Három fő pillér mentén vizsgálódik, amelyek az infrastruktúra, a tudás és a használat. Magyarország 2020-ban a Digitális Fizetési Index 100-as skáláján 51 pontot ért el, az eredményt pedig az egyes pillérek egyedi pontszámai (64 infrastruktúra, 51 tudás, 38 használat) adták.

A 2020-as adatok alapján elmondható, hogy az infrastruktúra terén áll Magyarország a legjobban, tehát a különböző digitális megoldások sok helyen elérhetőek, ugyanakkor a lakosság tudása és a használatra való hajlandóság terén még van hova fejlődnünk.

Forrás: https://www.mastercard.hu/hu-hu/mastercard-uzleti-megoldasok/bankok-es-penzugyi-szolgaltatok/digitalis-fizetesi-index.html.html

A lehetőség adott, csak utána kell nyúlni

Az adatok alapján levonható egyik legfontosabb tanulság, hogy a 2020-as év rendkívül komoly növekedést és fejlődést hozott a digitális fizetési lehetőségek terén. A fizikai kártyaleolvasók mérete egyre kisebb, az úgynevezett mPOS, azaz mobil terminálok is egyre több helyen tűnnek fel, illetve az okostelefont terminállá alakító szoftveres megoldás – softPOS – is közismert mára. A feladat tehát adott, a legnagyobb szükség arra van, hogy a vásárló, ügyfél, fogyasztó ismerje és megbízzon az egyes lehetőségekben. Az edukáció több fronton zajlik, egyrészt a pénzintézetek is igyekeznek a lehetőségeikhez mérten tájékoztatni az ügyfeleiket, másrészt számtalan felületen, blogok, videós blogok formájában szakemberek is foglalkoznak a témával. Hogy egy platformot kiemeljünk, az országos Bázisiskola Program diákok pénzügyi nevelését tűzte ki célul, de nemcsak a tanulók, hanem a pedagógusok képzésére is koncentrálnak. A diákok képzése mellett fontos még az idősek pénzügyi ismereteit is bővíteni, az ő edukációjuk kulcsfontosságú a pénzintézetek számára is. A tudás tehát kvázi az emberek lába előtt hever, de még mindig egyszerűbb a már ismert megoldásokhoz nyúlni, mint elsajátítani valami újat, tehát ahhoz, hogy feljebb lépjünk a DFI 100-as skáláján a tanulásra, a tájékozódásra való hajlandóságot kell növeljük az emberekben.

Hogy állnak a kis- és középvállalkozások a digitalizációval?

Erre a kérdésre ad választ a Digiméter kutatási projekt, ami 2020-ban indult azért, hogy reprezentatív eredményekkel szolgáljon a kkv-szektor digitális tudását, fejlettségét illetően. A digiméter.hu oldalon található kérdőív kitöltésével vállalkozóként te is hozzájárulhatsz az adatok bővítéséhez, aminek eredményei szépen bemutatják az elmúlt év változásait. Illetve leginkább a változás hiányát. Nagyon úgy tűnik ugyanis, hogy a kkv-szektorban a világjárvány sem volt elég ösztönző erő ahhoz, hogy a kkv-szektor nagy fejlesztéseket eszközöljön a digitalizáció terén. A Digiméter egyébként nem csak azt vizsgálja, hogy mennyiben hajlandók a kis- és középvállalkozások nyitni a digitális pénzügyi megoldások felé. A mutató arra is kiterjed, hogy az otthoni munkavégzés, illetve az ügyfélszerzés terén a vállalkozások mennyiben nyitottak a digitális megoldásokra. Hogy csak egyet említsünk, a vállalkozások 53% még mindig a személyes ügyfélszerzést részesíti előnyben. A pénzügyek terén pedig a vállalatok 48% még mindig nem használ online dokumentummegosztót a könyvelővel való munka során. Az ismeretek bővítése mellett a vállalkozók számára fontos lenne, hogy időt és energiát kerítsenek a vállalat működésének optimalizálására, a digitalizáció ugyanis, mindegy milyen területről van szó, nem szükséges rossz, hanem egy olyan eszköz, lehetőség, ami jelentősen megkönnyíti a cégek és a vállalatok vezetőinek munkáját.

Ismerd meg a SimpleBusiness előnyeit