simplebusiness

Rohamosan fejlődő, innovatív digitális fizetési megoldások, amik egyre népszerűbbek

Okosgyűrűvel, a sorok közt korzózó pénztárgépeken, vagy egyszerűen csak kisétálunk a boltból? Hogyan fogunk fizetni a közeljövőben a boltokban a megvásárolt termékekért? Jöjjön pár olyan megoldás, ami már itt kopogtat az ajtónkon.

Bár a ma ismert, számítógépesített bankkártyás megoldásokat nagyjából a 70-es évek közepe óta használjuk – először az USA-ban, itthon a 90-es években indult a rendszer – a készpénzmentes fizetés ötlete egészen az 1930-as évekig nyúlik vissza. Annak ellenére, hogy a külső szemlélő számára nem sokat változtak, az elmúlt évtizedben az apró plasztik kártyák hátterében igazán komoly fejlesztések folytak és folynak. Nagyon úgy tűnik, hogy a bankkártya jövője az, hogy nem lesz bankkártya.

A hardverek

NFC

Az NFC (Near field communication) egy rövid hatótávú kommunikációs szabvány okostelefonok és hasonló (általában mobil) eszközök között, egymáshoz érintéssel vagy egymáshoz nagyon közel helyezéssel (maximum pár centiméter) létrejövő kommunikációra.

Azzal, hogy 2022-re szinte nincs olyan telefon a boltok polcain, amiben ne lenne NFC chip, igazán leegyszerűsödött a biztonságos (és nagyon „rövidtávú”) adatkommunikáció, ami a banki szektorban kisebb forradalmat indított el. Köszönhetően annak, hogy az addig csak a bankkártyákban – és más, jellemzően azonosításra használt kártyákban – használt technológia most már kis túlzással bármibe beépíthető, új távlatok nyíltak a bolti fizetési megoldások területén. NFC chipet ma már bármibe telepíthetnek a gyártók, így ha nem lenne kényelmetlen a használata, akkor kis túlzással a fogtömésünkkel is fizethetnénk. Mobillal már fizethetünk egy ideje, de az elmúlt párévben az NFC chipes okosórákkal, fitnesz trackerekkel is Dunát lehet rekeszteni, miközben megjelentek a piacon az érintésmentes fizetésre alkalmas okosgyűrűk és medálok is. Így biztosan állíthatjuk, hogy ez az irány marad, sőt már a bőr alá beültetett NFC chip kapcsán sem kapjuk fel a fejünket.

A lokáció

Az, hogy a telefonunkat hol és hogyan fogjuk használni, az is kifejezetten érdekes terület. A fizikai boltok tulajdonosai ugyanis mindent megtesznek azért, hogy a lehető legkisebb energiabefektetés mellett hagyjuk ott a forintjainkat a termékekért, szolgáltatásokért. Az egy dolog, hogy az önkiszolgáló kasszák egyre népszerűbbek, de jó néhány országban már akár a polcok közötti bóklászás közben is tudjuk rendezni a vásárlásunk ellenértékét. Vannak már boltok, ahol a számtalan kihelyezett vonalkódolvasóval azonnal, a polcról levéve lehúzhatjuk a terméket, és van ahol az áruházi alkalmazottaknál, vagy akár a boltban cirkáló információs robotoknál található vonalkódolvasót használhatjuk erre. Az egyik legérdekesebb irány azonban a 2016-ban, az Amazon fizikai boltjából induló retail megoldás, ami a beszédes „Just Walk Out” névre hallgat. A boltba belépéskor hozzáérintjük a bankkártyánkat, telefonunkat, okosóránkat (bármilyen NFC fizetésre alkalmas eszközünket) az ajtónál található terminálhoz, és onnantól a mesterséges intelligenciával és speciális kamerákkal, érzékelőkkel felvértezett okosbolt pontosan tudni fogja mit tettünk a bevásárlótáskánkba, így amikor elhagyjuk a boltot, a vásárlás ellenértékét automatikusan levonja a rendszer a bankszámlánkról.

Az irány tehát jól látható: az online és a való világban történő vásárlás határai  – fizetési megoldások szempontjából legalábbis – egyre inkább összemosódnak, aminek mi, a kényelmet szerető felhasználók csak örülhetünk.

Ismerd meg a SimpleBusiness előnyeit