A digitális pénzügyi világ tele van furcsa és elsőre érthetetlen szakkifejezésekkel, rövidítésekkel. Már a gyűjtőnév, a fintech (financial technology: pénzügyi technológiák) is ilyen, de mi is többször foglalkoztunk már például az NFC (Near Field Communication) chippel, vagy a softPOS (Software Point of Sale) megoldásokkal. A mobiltárca esetében azonban szerencsénk van, hiszen ennél beszédesebb nevet keresve sem találhatnánk egy amúgy igen ügyes és – a háttérben – meglehetősen bonyolult pénzügyi szolgáltatásnak.
A Wikipédia szerint
A mobiltárca egy olyan szolgáltatás, ami lehetővé teszi, hogy a felhasználó a hagyományos pénztárcában tárolt értéktárgyakat – így fizetőeszközöket (pl. bankkártya, kupon, hűségkártya, stb.), okiratokat (pl. személyi igazolvány), valamint belépőkártyákat és jegyeket (pl. reptéri beszállókártya) – digitalizálja és a mobiltelefonján keresztül használja.
A mobiltárca ugyanis egy olyan digitális „erszény”, ami egyszerre könnyen hordozható, mindig elérhető (feltéve ha van internetkapcsolat) és tartalmaz mindent, ami a pénz költéséhez és/vagy a pénzügyek követéséhez kapcsolódik. A név tehát beszédes, de mint azt a bevezetőben is írtuk, a háttérben komoly technológia húzódik meg.
Mi a mobiltárca?
A telefonunk operációs rendszerének megfelelő alkalmazás áruházában található mobiltárca appokkal Dunát lehet rekeszteni, de például nincs olyan magyarországi bank, vagy épp mobilszolgáltató sem, akinek ne lenne saját mobil wallet (a mobiltárca angol neve) megoldása. Egy ilyen tárcában összpontosul minden, így a legtöbb ilyen applikációba beköthetjük a különböző pénzintézetekhez kapcsolt bankkártyáinkat, az áruházláncok és légitársaságok által kibocsátott pont- és egyéb pontgyűjtő kártyáinkat, de vannak olyan komplex mobiltárca szolgáltatások, ahol akár a parkolásunkat, vagy épp a „sárga csekkes” befizetéseket is intézhetjük sok más mellett.
Biztonságos választás?
Aggodalomra nincs okunk, hiszen nagyon leegyszerűsítve a mobiltárca olyan, mint kvázi egy kirakat, ahol szinte mindig szólni kell a boltosnak (az adott szolgáltatás, megoldás tulajdonosának) ha szükségünk van valamire. Így a valóságban például fizetéskor a tárca app valós időben kommunikál a bankunkkal, hasonlóan ahhoz, mint amikor a fizikai bankkártyát érintjük a terminálhoz. Ugyan egyes funkciók elérhetőek mobilnet nélkül is, de ha pénzt költünk, pontot gyűjtünk, az biztosan nem fog menni internet nélkül, a tranzakciókat pedig jóvá kell hagynunk. Ezen felül az olyan itthon népszerű alkalmazások, mint a Simple app, lehetővé teszik pl. az egyéni fizetési limit megadását – vagyis akár minden vásárlásnál használhatjuk a kétfaktoros hitelesítés biztonságát -, ráadásul a rengeteg extra funkció mellett maga az alkalmazás nem tárolja a bankkártya adatokat (még ha mentjük is az applikációban), így attól sem kell tartanunk, hogy valaki távolról, az alkalmazásból megszerzi a kártyaadatokat.