A pandémia nagy hatással volt a fintech világra, így sok szakértő szerint több fejlődés történt az iparágban az elmúlt évben, mint az előtte lévő ötben, pedig ez a terület jó ideje a startup világ egyik legnagyobb üdvöskéje. Jelen cikkünkben a már látható, a pénzügyi világ technológiáit érintő irányokat vizsgáljuk meg közelebbről.
Fintech
A pénzügyi technológia (rövidítve fintech vagy FinTech) olyan technológia és innováció, amely a pénzügyi szolgáltatások területén a hagyományos pénzügyi módszerekkel kel versenyre. Az okostelefonok mobilbankolásra, befektetésre, hitelfelvételi szolgáltatásokra és kriptopénzre való felhasználása jó példák a pénzügyi szolgáltatásokat, a lakosság számára elérhetőbbé tenni kívánó technológiákra.
Fejlesztések a háttérben
Az, hogy ma már akár egy a bőrünk alá ültetett NFC (Near Field Communication) chippel is tudunk fizetni a terminálokon keresztül, nagyon látványos innováció, ám hiába a futurisztikus megoldások, ha az azokat értelmező és vezérlő háttérrendszerek elavultak. Az elmúlt években – a világjárvány óta pedig még szemmelláthatóbban – igencsak megerősödött a moduláris háttérrendszerek fejlesztése, melynek köszönhetően akár az addig a pénzügyi világban ismeretlen cégek segítettek minket felhasználókat, hogy a pénzmozgás minél gyorsabb, átláthatóbb és biztonságosabb legyen. Így lehetséges, hogy például a virtuális banki szolgáltatók mellett, már a nagyvállalatok is lehetővé teszik az azonnali pénzmozgást két fél között, ami sokkal átláthatóbbá, tervezhetőbbé és egyben kontrollálhatóbbá tette a magán- és céges pénzügyeket. Ki emlékszik már a többnapos bankon belüli utalásokra?
Veszélyek mindenhol?
Ennek az előbbiekben vázolt, felgyorsult és egyre szerteágazóbb fejlesztési hajrának van azonban árnyoldala is, hiszen az új megoldások, új hibalehetőségeket, új sérülékenységeket is jelentenek, így a meglévő digitális pénzügyi világ biztonságán legalább annyian dolgoznak, mint a fintech forradalmon. Azzal, hogy mi felhasználók egyre egyszerűbb, gyorsabb fizetési – és más pénzügyi – megoldásokat követelünk, azzal óhatatlanul kinyitottuk az ominózus szelencét, vagy képletesebben fogalmazva Pandora pénztárcáját. Éppen ezért például ma már nem elég a bankkártya adataink megadása, SMS-ben vagy hivatalos banki applikációban meg is kell erősítenünk a vásárlási szándékunkat (kétfaktoros hitelesítés), de a háttérben számos egyéb, kevésbé látványos fejlesztés teszi a digitális fizetést az egyik legbiztonságosabbá a világon.
Egyszerűbb fizetés
Az új, egyre több helyről beszerezhető hardver és szoftver megoldásokkal, mint amilyen például a SoftPOS (Software Point of Sale), a kisvállalkozások számára igen alacsony lett az a felhasználói küszöb, amivel a vásárlók, ügyfelek számára kényelmes és biztonságos digitális fizetési megoldást biztosítanak. Azzal, hogy egy okostelefon, internetkapcsolat és a megfelelő szoftver szinte képes átvenni egy bonyolult(abb) POS-terminál funkcióját, a mikrovállalkozások (is) még inkább az üzletfejlesztésére tudnak koncentrálni.